KLIENT

Prihlásenie do klientskej zóny
Prihlásiť >

POŽIADAVKY

Rýchly výber >

Najnovšie ponuky (4)

Zimné záhrady Ponúkame návrh a realizáciu zimných záhrad - podľa predstáv zákazníka viac >
Okná Ponúkame plastové ako aj hliníkové okná - dodávka aj s montážou. viac >
Drogéria a chémia Ponúkame na predaj čistiace prostriedky a drogériu. V prípade záujmu nás kontaktujte ohľadom aktuálneho sortimentu a aj aktuáln... viac >
Tričká a košele Ponúkame na predaj tričká (dámske a pánske) a košele. Je to skladová zásoba, takže toto ponúkame ako celok. Je možné zobrať tri... viac >

Článok Hospodárske noviny


Článok si môžete prečítať tu

Pri tomto type obchodu si firmy vystavujú faktúry tak, ako keby išlo o biznis v eurách.
Za barter si firmy vyplácajú virtuálne peniaze
Slovenské firmy prichádzajú čoraz viac na chuť bartrovaniu. Ide o moderný prístup, ktorý sa od pôvodného spôsobu obchodu výrazne líši. A to hlavne kvôli spoločnostiam, ktoré výmeny medzi podnikateľmi istým spôsobom riadia a sprostredkúvajú. Podstatný rozdiel spočíva aj v tom, že za ponúknutý tovar alebo službu získava podnik body – virtuálne peniaze, za ktoré potom môže „nakupovať“ od ostatných firiem zaregistrovaných do barterového systému.

Máme autodielňu a dostatok zákazníkov. Barter sme aj preto brali ako doplnok. Vždy sa nájde nevyužitý materiál, ktorý však na druhej strane niekto potrebuje a my ho môžeme vymeniť napríklad za ďalšiu techniku či kancelárske potreby,“ opisuje situáciu Zuzana Záňová zo spoločnosti PL auto-profi a zároveň tvrdí, že nájsť partnera na barter nie je vôbec zložité.

Nástroj voči konkurencii
Tovarovú výmenu využívajú prevažne malé a stredne veľké firmy. Umožňuje im to efektívne naložiť s nadprodukciou, nabrať nových zákazníkov a rozšíriť povedomie o svojom podnikaní. „Pred dvoma rokmi som cez barter ponúkol službu vymáhania pohľadávok a právneho poradenstva. Zaujalo to veľa spoločností. Získal som nových klientov, ktorí sa stále ku mne vracajú a zároveň šíria dobré meno mojej firmy,“ opisuje právnik Róbert Kiss.

Výmenný obchod je podľa Evy Pospíšilovej, konateľky barterovej spoločnosti Voice, jedným zo spôsobov, akým môže firma stále napredovať a „vykrývať“ poklesy obratu v slabších mesiacoch.

„Problém pri nevyťažených kapacitách je, že výroba a predaj klesajú, ale réžia firmy ostáva rovnaká. Preto je potrebné urobiť všetko pre to, aby podnik svoj predaj zvýšil.
Barter je silný nástroj aj voči konkurencii, a to práve vďaka spôsobu platenia – tovarmi a službami,“ spresňuje Pospíšilová.

Ako to funguje
Novodobá podoba výmenného obchodu sa sformovala vo Švajčiarsku. O jeho moderné znovuzrodenie sa podľa Pospíšilovej postarala hlavne spoločnosť Wir. „V čase vrcholiacej hospodárske krízy pomohla vďaka barteru stabilizovať švajčiarsku ekonomiku a doteraz v nej zohráva jednu z kľúčových úloh,“ konštatuje.
Ako barter medzi jednotlivými spoločnosťami funguje? Firma zadá do systému ponuku. Môžu to byť výrobky na sklade, zákazková výroba na mieru, služby, nevyužité priestory či pozemky – ich predaj alebo prenájom. Ak sa nájde k ponuke záujemca, obchod sa uskutoční.

Predávajúcemu klientovi bartrová spoločnosť posúdi hodnotu tovaru alebo služieb, ktoré cez ne dodal, udelí mu tak kredit. V tejto hodnote si potom môže vybrať z aktuálnej ponuky na webe. Môže tiež zadať svoje požiadavky a barterový systém sa mu pokúsi vyhovieť a tovar či služby zohnať.

Pred krachom nezachráni
Keď má firma existenčné problémy, je už na barter zvyčajne neskoro. Tento spôsob obchodu by mal predstavovať len nadstavbu, ktorá je prevenciou pred vznikom problémov – napríklad nedostatku zákaziek či príchodu silnejšej konkurencie.

Ku každému takémuto obchodu sa vystavujú faktúry, ako keby išlo o biznis v eurách. „Z barterového obchodu sa normálne platia dane aj DPH. V účtovníctve sú evidované tak, ako keby to boli príjmy a výdavky v eurách, aj tie idú do nákladov spoločnosti,“ dodáva Pospíšilová.
Martina Magicová